BorJour Magnum nyolcadjára – Miniinterjú Nagy Sebestyénnel

Február 11-én kerül megrendezésre a nyolcadik BorJour Magnum, amely a maga 200 kiállítójával az ország legnagyobb boros rendezvénye. A főszervező, Nagy Sebestyén szerint “irritáló”, hogy a hazai piacon megjelentek olyan kalandor vállalkozók, akik sokszor saját ötletek nélkül, a bor iránti teljes érdektelenséggel szerveznek egyre másra színvonaltalan rendezvényeket.

Nagy Sebestyén – fotó: BorJour

Egynapos lett újra a Magnum. Mi indokolta ezt?

2010-ben rendeztük az első Borjour Magnumot, már mi is tudunk elmúltnyolcézvezni – magunkról! A tavalyit leszámítva – amikor kényszerűen változtattunk a helyszínen – ez mindig is egynapos rendezvény volt. Az idén visszatérünk a Millenárisra és ismét egynapos lesz. A borász kiállítók is inkább az egynaposságot támogatják – mégpedig a szombati napot, amikor már déltől találkozhatnak a szakma képviselőivel és persze egymással.

Készültök valamilyen extra programmal az idén?

A szakmai órákkal együtt ez egy kilencórás rendezvény. Az ország legnagyobb borkóstolója, ahová a vendégek jelentős többsége azért jön el, hogy minél több új borászatot ismerjen meg, vagy a már ismert kiállítóktól minél több új tételt kóstolhasson. Kevéssé igénylik tehát, hogy egyéb programokkal szórakoztassuk őket. De azért lesz az idén is “Valentin Szalon”-unk, ahol virágos és kézműves csokis kiállítók várják a vendégeket, valamint a Borkaszinó, vadi új játékokkal.

Milyen összetételű lesz az idei Magnum? Sok új borászat lesz?

Közel 200 borászat borai lesznek kóstolhatók. A kiállítók többsége természetesen volt már a Borjour Magnumon 2010 óta, de mindig vannak új belépők, nemrég alakult, fiatal borászatok, vagy olyanok, melyek mostanra jutottak el oda, hogy országosan is értékesítenék a boraikat. Ez utóbbiaknak a Borjour Magnum remek lehetőség: standdíj nélkül, lényegében néhány palack borért megmutathatják magukat a több száz szakmai meghívottnak és a kétezer fős, bor iránt érdeklődő nagyközönségnek.

Hogy látod a rendezvények piacát ma Magyarországon? Mi a záloga egy boros rendezvény életképességének hosszú távon?

A borászati kiállítónak és a vendégnek is annyit kell adnunk, hogy úgy érezze, jó üzletet kötött, amikor kiállítóként szerződött velünk vagy megvette a belépőjét. A vendégek 6900 Ft-ért megismerhetnek, végigkóstolhatnak annyi borászatot, amennyit csak szeretnének – ez jó ajánlatnak tűnik, most már nyolcadik éve van rá kereslet, várhatóan az idén is két-három nappal a rendezvény előtt elfogy majd az összes belépő. A borászatok számára pedig az a fontos, hogy a szakmai órákon üzleti kapcsolatok jöjjenek létre – ezen évről évre intenzívebben dolgozunk: most már háromórás lesz ez az időszak és több mint 200 szakmabeli – kereskedők, étteremtulajdonosok, borbeszerzők, sommelier-k – jelezte részvételét. Egyre inkább úgy tűnik, hogy a Borjour Magnum lett az év első időszakának nagy borszakmai találkozója, és ennek nagyon örülünk. A másik fontos szempont a kiállítónak, hogy minél több bor iránt érdeklődő, potenciális vásárló megismerje – hogy mennyire tudja a rendezvényt kihasználni, már az ő helyszíni kommunikációján múlik, mi a telt házat garantáljuk.
A magyar borosrendezvény-szcénát egyébként mostanában sok minden torzítja. A legirritálóbbak azok az utóbbi években felbukkant kalandor borrendezvény-szervező vállalkozók, akik az üzleti szférából érkeznek, semmi közük a szakmához, nem érdekli őket a bor, csak azt látják, hogy most “hype” van ekörül a “termék” körül, és megpróbálnak a magyar bor hazai viszonylagos népszerűségét kihasználva – melynek megteremtésében nem vettek részt – minél gyorsabban pénzt termelni maguknak. Mindezt önálló invenciók híján, mások ötleteit ellopva, rettenetes színvonalon. Ezeknek a rendezvényeknek a közönsége egyrészt ugyanaz a két-háromszáz, magát borértőnek nevező, tudás vagy nemzetközi borismeret híján ostobaságokat fecsegő, alkoholbeteg illető, akik a félárú “szakmai” belépőért cserébe megteszik azt a szívességet, hogy addig veregetik szegény borász hátát, amíg az meg nem győződik róla, hogy érdemes volt itt is ellocsolni 4 karton bort. Másrészt kuponos oldalakon verbuvált outsiderek, akik egyébként életükben nem fizettek 800 forintnál többet egy palack borért. Nem csodálom, hogy sok borász elfordul emiatt az összes hasonló koncepciójú rendezvénytől, melyen a borászat nem értékesít, hanem elvileg kapcsolatokat épít és ismertséget növel. Szerencsére azért a többség már észleli, hogy a valódi szakmai közönséget és folytonosan bővülő, fizetőképes nagyközönséget egyszerre prezentálni képes nagy rendezvény ebben a szegmensben 2 db van: a Borjour Magnum és a VinCE.
És természetesen vannak a nyári nagy rendezvények, melyeken próbálkozhat minden kiállító annyit értékesíteni, amennyit bír, itt azt érzem kritikus kérdésnek, hogy mennyit hajlandó átvállalni a rendezvényszervező az időjárás és egyéb előre nem látható tényezők jelentette kockázatból. Az elmúlt két évben a Clark Ádám téren mi is próbálkoztunk ilyen típusú rendezvényekkel, egész komoly sikerekkel is, úgyhogy ezeken felbuzdulva most már 2017 nyarán nekünk is lesz nagy nyári, “értékesítős” BorJourunk.

Elkerült a BorJour mint rádióműsor a Jazyyről. Hol vagytok most hallhatók?

A Gazdasági Rádió frekvenciáján indult Trend FM 94.2-n, mely dinamikusan fejlődik a budapesti regionális rádiók mezőnyében. A műsornak új neve van: Flavor, kibővült gasztronómiai témákkal és továbbra is élő: keddenként 12 órától hallható.