Szepsy 100: csak néhány eladó palack maradt a legdrágább magyar borból

Majdnem elfogyott. Öt palack maradt. A Szepsy 100 névre keresztelt, minden idők legdrágább magyar száraz bora főként magánvevőknél talált új gazdára. (x)

furmint-szepsy-100

A Szepsy 100-at a Mádi Furmint Februáron mutatta be idén februárban a két Szepsy – fotó: innen

Szepsy 100 – a Szepsy Pince és a Szent Tamás Pincészet e néven előjegyzésre bocsájtott közös bora pár nap alatt szinte teljesen elfogyott. Az idősebb és ifjabb Szepsy István összéletkora idén éppen száz év, s a borból is – ami egyébként magnum palackos kiszerelést kapott – száz palack készült. A számmisztika harmadik rétege, hogy a Szepsy 100 kereken százezer forintba kerül. Hogy megér-e ennyi pénzt?

Jóllehet, a Szepsy 100 nem az általános kereskedelmi megfontolások szerint került piacra; a két pincészet márkaépítési stratégiájának az efféle árazási modell szerves részét képezi. A magnum palackos Szepsy 100 mindenesetre egy útjelző. Szimbólum. Azt hirdeti, hogy a furmintnak helye van a hazai és a nemzetközi borvilágban, egyszersmind emléket állít Tokaj-Hegyalja fő fajtája 15 éves múltjának. Hogy ez nem is olyan hosszú idő? Valóban nem. És az is igaz, hogy a furmintnak nincs még egy egységes képe, ahogy a németek rajnai rizlingjének vagy az osztrákok zöldveltelinijének. Ám a furmint – ez magánvélemény – talán izgalmasabb, többarcúbb is ezeknél. Másfelől, ha zárkózni akarunk, ideje lépni, merészet kell húzni – gondolhatták a bor termelői. Az idősebb Szepsy Istvántól újabban, ugye, nem idegen a gondolat, hogy a borkészítés csúcsteljesítményével, az aszúval 1000 euró fölötti palackáron, gyakorlatilag luxustermékként kell az arra affinis piacokon megjelenni. Ezzel kerülhető el, hogy a tokaji édes bor, amely iránt a kereslet az elmúlt években jelentősen csökkent, tovább marginalizálódjon a borkereskedelemben, s ezzel érhető el, hogy az aszú presztízse megmaradjon – véli a tokaji mester. Sajátságos stratégia, ha úgy tetszik: válságstratégia. Hogy beválik-e, arra az elkövetkezendő 5-10 évben meg fogjuk kapni a választ.

szepsy-prestige-2

Szepsy István

A Szepsy 100 elkészítését mindenesetre más megfontolások inspirálták. Hiszen a száraz furmint nem egy megmentendő borkategória, mint a tokaji édes boré, hanem egy bevezetendő. A Szent Tamás Pincészet és a Szepsy Pince célja egyértelműen a száraz furmint pozíciójának bebetonozása a borpiacon. Amihez hírverés kell, radikális marketingkommunikáció, amelyet, ha kitartóan folytatnak, egész Tokaj-Hegyalja profitálhat belőle.

De mégis milyen a bor? A Szent Tamás Pincészet oldalán a következő áll:

A Szepsy 100 a történelmi Úrágya dűlő válogatott fürtjeiből, rendkívül alacsony termésátlaggal szüretelt, egészséges, érett furmintból készült. A bor a Szepsy és a Szent Tamás pincészetek Úrágya dűlőről készült tételeinek 80-80 literjének házasításából született, mely palackozásáig gondosan választott zempléni hordóban érik. A Magnum palackokba összetett, ásványos karakterű, nagy formátumú száraz furmint kerül, kiemelkedő érlelési potenciállal.

A Szepsy 100 előjegyzését vevőnként tíz palackban limitálták, a magánvevőket, borgyűjtőket megcélzandó. Mint azt Nagy Tamás, a Szent Tamás Pincészet marketingese elárulta, a készlet 5 nap alatt szinte teljesen elfogyott, a cikk írásának pillanatában csupán 5 palack volt elérhető. A borra május 1-jétől lehetett online előjegyzést leadni, és már 00:02 órakor regisztrált az első vevő. Reggel nyolcig pedig további több mint ötven regisztráló élt az előjegyzés lehetőségével – árulta el a szakember.

Nagy Tamás úgy véli, a hazai és a nemzetközi borértők a fajtát kezdik a helyén kezelni, ezzel együtt a száraz furmint népszerűsítésében csak az út elején jár Tokaj. Pozitív visszaigazolások akadnak már bőven, a munka ugyanakkor még rengeteg. Elárulta, a két pince a jövőben is tervez hasonló léptékű akciót, újabb emblematikus tételeket állítva a furmint marketingkommunikációja középpontjába.

Bővebben itt: www.szenttamas.hu/hu/reserver

(x)