Emelkedő hazai borexport, csökkenő minőség

A múlt évi magyar borexport az előzetes adatok szerint 90 millió palack körül alakult tavaly, az előző évi 85 millió palack után – mondta a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára Budapesten, sajtótájékoztatón. Kérdés, mekkora ebből a minőségi bor hányada?

bor-aruhaz

A mennyiség az úr

Szabó László közölte: a rendelkezésre álló tavalyi első féléves adatok szerint mennyiségben 5,2 százalékkal, értékben pedig 9,2 százalékkal nőtt a borkivitel az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A magyar borok átlagára emelkedett a külföldi piacokon – mutatott rá.

Az államtitkár elmondta: a 90 milliárd eurós magyar exporton belül az élelmiszer-kivitel mintegy 9 százalékos arányt képvisel, a magas hozzáadott értékű bor pedig ezen belül különösen fontos tétel.

Azok a finom lidlis borok

A harmadik alkalommal megrendezett Lidl Wine Expo Hungary keretében megrendezett sajtótájékoztatón Grósz Jenő, a Lidl Magyarország igazgatóságának elnöke ismertette, hogy tavaly 8 európai ország több mint 2100 Lidl áruházában volt kapható magyar bor. A Lidl Magyarország a múlt évben 4 millió palack bort értékesített külföldön, 1,4 milliárd forint értékben, ez mintegy 30 százalékos növekedés az előző évhez képest.

A külföldre exportált borokból a felmérések alapján a legnépszerűbbek a Tokaji furmint, a Tokaji hárslevelű, valamint az egri borvidékről az Egri bikavér – tette hozzá az elnök.

Bizonyára sokatok találkozott az elmúlt napokban a Művelt Alkoholista, a Lidl-borokat minősítő cikkével. Ha nem, hát hadd idézzek belőle:

A lengyel Lidlben magyar borok akció fut. A kínálatban 24 bor szerepel 700-5000 Ft közötti áron. A tavalyi borvásár az egyik legsikeresebb volt a Lidl akciók történetében, ami kivívta a szaksajtó és a borbloggerek elismerését is. Első ránézésre a mostani felhozatal hasonlónak tűnik, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy ezúttal egy 5 puttonyos aszút is kínálnak. Nincs ellenben egyetlen 19.99 zlotynál (1400 Ft) olcsóbb száraz vörösbor sem, ami egyértelműen elhibázott kereskedői lépésnek tűnik. Ez az egyik zavaró elem.

A másik, a félédes és félszáraz borok magas aránya: hat fehér plusz két vörös. Minek ennyi? Az édes bor-lobbi harcolta volna ki a szélesebb választékot? Erősen kétlem. És az sem valószínű, hogy van körükben fizetőképes kereslet 19.99 zlotys (1400 Ft) borokra. Az átrendeződés azzal a következménnyel járt, hogy a valódi borrajongók számára érdekesnek számító borok választéka erősen leszűkült. Szintén furcsa, hogy a Lidl korábbi gyakorlatával szemben a tavalyi sikeres akció mezőnyéből alig tartottak meg valamit. Három édes tokaji és a Bárdos Muskotály maradt hírmondónak. Ez persze nem bűn, de nem lett volna okosabb a tavalyi slágereket – Dereszla Furmint és Takler Merlot – megtartani? A 2016-os utódaik nagyon halványnak tűnnek hozzájuk képest.

Összességében csalódást keltő a kínálat. Vannak köztük ihatatlan borok, Ausztriában palackozott félédes zombik, kénszagú csontvázak a posztkommunista szekrényből. Mostanáig a Lidl ütőkártyája az volt, hogy az alsó polcra is gondosan válogattak; közvetlen vetélytársaival, a Biedronkával és a Tescóval ellentétben a Lidlben ritkán sóztak az emberre igazán rossz bort. Ezúttal azonban megzavarodott az iránytű. Információim szerint a Lidl Lengyelország szomeliéje nem kapott beleszólást a választék kialakításába, a szortiment zöme más országok beszerzői által visszautasított borokból áll. Ez meglátszik a minőségen. (A borleírásokért >>>kattintsatok<<<, tanulságos.)

Bezzeg az osztrákok!

Szabó László államtitkár szerint a magyar bor van olyan jó minőségű, mint az osztrák (ez a kijelentés a fentiek fényében különösen vicces), ám nyugati szomszédunk mégis több mint kétszeres áron értékesíti borait, mint a magyarok. Az államtitkár azért tartotta jó kezdeményezésnek a Lidl borexpóját, mert azon több száz magyar borász mérettetheti meg magát, és nem csak a magyar polcokra kerülhetnek fel termékeik, hanem a külföldi üzletekére is. Az expóra ugyanis például Szlovákiából, Csehországból, Lengyelországból, Angliából, Németországból is érkeztek beszerzők.

Az államtitkár kifejtette, hogy a külgazdasági tárca – együttműködve a társminisztériumokkal – azt szeretné, hogy a magyar borok értéküknek megfelelő helyre kerüljenek a boltok polcain. A magyar borászok pedig minél jobb üzleteket csináljanak, és így még több munkahely jöjjön létre a borászatokban Magyarországon. Minél nagyobb a borexport, annál nagyobb lesz a hozzáadott érték a magyar mezőgazdasági exportban is – jegyezte meg Szabó László.

(Termelési hírek rovatunkat a Magyar Távirati Iroda támogatta)