Jó lesz a 2015-ös évjárat!

Mennyiségben és minőségben  is jó évjáratú lesz az idei szőlőből készülő magyar bor – mondta a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) szakmai igazgatója hétfőn reggel az M1 aktuális csatornán. 

szolo-kezben

fotó: innen

Az előzetes becslések alapján a szőlőtermelők hektáronként átlagosan 7,0-7,3 tonna terméssel számoltak, most meg, úgy tűnik, ennél 10-15 százalékkal magasabb, 8,5 tonna lesz. A Balaton környékén például a legjobb átlagtermés – ami a modern és hatékony technológia alkalmazásának köszönhető – hektáronként eléri 15 tonnát. A korai fajtáknak – mint például a cserszegi fűszeres – a nyári hőség ugyan nem tett jót, de ennek ellenére az idei évjárat minősége jó lesz, mivel a cukorfokok magasak.

A Mandiner.Bor készített egy körképet a 2015-ös évjáratról, ahol a megkérdezett termelők is egytől egyig állítják: 2015 rendben lesz.

Belföld a célpiac, és a keresletre kell reagálni

Sümegi Zsombor, a HNT szakmai igazgatója hétfőn reggel az M1-en azt mondta, a magyar borok mintegy 90 százalékát belföldön értékesítik a termelők. Ezért – szerinte, és szerintem is – olyan borokat kell készíteni belföldre, amelyeket jelenleg keres a piac. Emellett persze jelentős marketing aktivitásra is szükség van, hogy a belföldi fogyasztók – meg a külföldiek is – magyar bort vegyenek.

sumegi

Sümegi Zsombor – szakmai elnök, HNT (fotó: innen)

És hogy most mit keres a piac, arról épp a minap tettem közzé egy hírt itt. De kibontom röviden: Gál Péter, a Földművelésügyi Minisztérium eredetvédelemért felelős helyettes államtitkára a Pécsi Tudományegyetemen rendezett konferencián azt hangoztatta, hogy az illatos fajtákat, a kékfrankost és a nagy borokat adni tudó fehéreket, tehát az olaszrizlinget, a hárslevelűt és a furmintot érdemes előtérbe helyezni, de ide tartozhatnak a rozék és a kékfrankos alapú házasítások is, főként a bikavér.

Gál Péter is elmondta a múltkor azt, amit ma reggel Sümegi Zsombor az M1-en, hogy a magyar bor legfontosabb piaca Magyarország, de a külföldi piacoktól sem lehet eltekinteni, különös tekintettel az egyesült királyságbeli, a német és a skandináv piacokra, ahol a helyettes államtitkár szerint jelentősen tudna nőni a magyar bor értékesítése. A siker záloga az állandó és szervezett jelenlét – hangsúlyozta.

gal-peter

Gál Péter – eredetvédelemért felelős helyettes államtitkár, FM (fotó: innen)

A külföldi piacok közül Sümegi Zsombor ma reggel a német, a cseh, a szlovák, az angol és a fejlődő kínai piacot emelte ki, mint a hazai borexport “landing” országait. A HNT szakmai igazgatója szerint fontos, hogy a nagy nemzetközi borkiállításokon például Düsseldorfban, Londonban, vagy Sanghajban is legyenek jelen a magyar borok – mondta.

Példaértékű márkaépítő kezdeményezés a Balaton körül

Kardos Gábor, a Balatoni Kör elnöke már jó pár éve ráunt a magyar borágazatban megfigyelhető teszetoszáskodásra. Ha követitek az oldalt, akkor most nem kezdenék el fölöslegesen linkeket idehivatkozni Kardos eddigi aktivitásairól, most legyen elég csak ez az egy: “Nemzetközi premier előtt a Balaton régiós bormárkája“. (Illetve hát Kiss Eliza, a Vinoporton nemrég megjelent írására mindenképp felhívnám a figyelmeteket, amelyben az állami bormarketing kusza szálairól, anomáliáiról olvashattok.) Október 24-én volt a nemzetközi premierje a milánói világkiállításon az egységes címkével ellátott, olaszrizlingből készült BalatonBornak, amely – Kardos szerint – a magyar régiós márkaépítés első példája lehet.

kardos

Kardos Gábor – elnök, Balatoni Kör

A nemzetközi piacon elsősorban a régiók, a régiós márkák versenyeznek, így a versenyképesség elengedhetetlen feltétele az, hogy Magyarországon is bevezessenek ilyen márkákat (lásd még: Mád Furmint, Fuxli, Egri Csillag, Bikavér, kivált az egri /de ide és ide kénytelen vagyok olyan munkákat behivatkozni, melyek az egri bikavérek jelenlegi, meglehetősen problémás voltára mutatnak rá). A helyi termékek kétségtelenül egyre népszerűbbek, de az európai példák azt mutatják – mondja a Balatoni Kör elnöke – , versenyképessé csak régiós márkák létrehozásával válhatnak.

A kezdeményezéséhez csatlakoztak a régió legismertebb borászatai, családi pincészetei, amelyek elkészítik saját BalatonBorukat, ezzel erősítve a közösségi márkaépítést. A bormárkát kialakító 25 borászat mellé további, a minőségi követelményeknek megfelelő csatlakozókat is fogadnak.

balaton-bor-balatonbor

Ilyen lesz a BalatonBor régiós palackja – fotó: innen

Az első bor az elképzelések alapján 2016 április végén kerül piacra egységes címkével, amelyen feltüntetik a készítő borászat nevét is. A BalatonBor olaszrizlingből fog készülni.

Ez egy jó út.

Részlegesen az MTI alapján