ProWein: Íme, a magyar bor külpiaci sikerének kulcsa

A vasárnap kezdődött, mintegy 50 ezer szakmabelit vonzó, háromnapos düsseldorfi ProWein szakvásáron a hazai ágazat “teljes vertikuma” megjelent. Az állami bormarketingért felelős kormányzati szervezetek az “5 Elem”-koncepcióra építve vonultatták fel borkínálatukat, a Szent Tamás Szőlőbirtok, a Szepsy Pince, a Vylyan és az Ungaricum mindenesetre saját pavilonnal és kóstolózónával hasít.

prowein-2 (2)

A Szepsy, a Vylyan és a Szent Tamás pincék közös, ProWein-i pavilonja (fotó: innen)

Tavaly rekordot értünk el a borkivitel terén

Gál Péter, a Földművelésügyi Minisztérium eredetvédelemért felelős helyettes államtitkára, a borágazati számok mindegyikének tudója a ProWein kapcsán azt nyilatkozta a Távirati Irodának, hogy azért fontos a részvétel a legnagyobb nemzetközi vásáron, mert a magyar borszakmában egyre jelentősebb az export szerepe. Tavaly például a kivitel értéke minden korábbinál nagyobb volt és rekord mértékben növekedett, 85 millió eurót tett ki. (Az idei Borjog és Bormarketing Konferencia is az exportról szólt, a beszámolóért katt ide!)

Prowein 2015 (videó: innen)

Átalakulóban a borfogyasztás szerkezete

A helyettes államtitkár utalt arra is, hogy a “fogyasztási szerkezet” – melyet az ízlés fejlődése, finomodása, valamint a borok polci árának alakulása (ez esetben: drágulása) befolyásol, világszerte átalakul; borfogyasztás alkalomszerűvé válik, de szélesedik a vásárlókör, tudatosabbak a fogyasztók, következésképpen mind inkább “vevők a minőségre”.

Ebben a helyzetben Magyarország egyedi tulajdonságokkal rendelkező borokkal lehet versenyképes, de nem feltétlenül a közepes és a magas árkategóriában – mondta Gál Péter. “Akkor lehetünk sikeresek, ha valami olyasmit nyújtunk, amit más nem tud, és ez minőségi orientációt feltételez” – mutatott rá.

The Five  Elements

A magyar bor egy 5 elemből álló “mix” révén érvényesülhet a nemzetközi mezőnyben, vélik a szakemberek, köztük Gál Péter is.

  • Az első elem a tipikus helyi fajtákból készült illatos, könnyed fehérborok köre,
  • a második a rozé,
  • a harmadik a kiemelkedő adottságú termőhelyeken készített, nagyon magas minőségű száraz fehérborok kínálata,
  • a negyedik ua., mint a harmadik, csak vörösben
  • az ötödik pedig a tokaji borkülönlegességek alkotják, amelyek a desszertborok piacán versenyeznek.
prowein-7 (2)

Magyar közösségi stand (fotó: innen)

“Ez lehet az a mix, amelyre az exportpiacokon építeni lehet, és amellyel tovább növelhetjük a presztízsünket” – így Gál Péter.

29 kiállító a Nemzeti Standon

A ProWein vásáron a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Centrum Vezérigazgatóságának szervezésében a nemzeti standon 29 kiállító mutatkozik be, és kialakítottak egy önálló, 225 négyzetméteres magyar “kóstolózónát”, ahol a 6 magyar borrégió összesen 22 borvidéke mind megjelenik a Nemzeti Borkiválóság Programban szereplő borok révén.

A három nap alatt 15 úgynevezett mesterkurzust is tartanak, egy németországi borimportőr pedig a magyar szervezőkkel együttműködve további 14 kurzust rendezett a vásárra – ismertette a helyettes államtitkár.

prowein-8 (2)

A Nemzeti Borkiválóság elnevezésű bormarketingprogram düsseldorfi kóstolózónája (fotó: innen)

Gál Péter kiemelte, hogy a magyar megjelenés fogadtatása pozitív, a résztvevők “elégedettek a színvonallal”. A jövőben még inkább(!!) törekednek majd arra, hogy a legnagyobb exportpiacok – elsősorban Németország, Nagy-Britannia, Csehország, Szlovákia és Lengyelország – szereplőit, kereskedőket, importőröket megcélzó programokat szervezzenek, és nemcsak a vásár idején, hanem kísérő, vagy a ProWeint felvezető rendezvények formájában is. Hozzátette, hogy Kína, az Egyesült Államok és Oroszország is a fontos piacok közé tartozik.

Közös pavilonban a Szent Tamás, a Szepsy, a Vylyan és az Ungaricum

Ha a mádi Szent Tamás Szőlőbirtok és Pincészet alkalmazott marketingkommunikációs platformjait (Interactive MAdAbout Tokaj iOS app,  elismeréseket gyűjtő online felületek: 1., 2., 3., exkluzív megjelenés és dizájn évjárat-bemutatón, plusz az ő felkérésükre, Ipacs Géza dizájner által elkészített egyen tokaji borospalackot – lásd pl. itt – , amely már igen széles körben elterjedt a borvidéken) vagy legújabb fejlesztéseit (Botritys Hotel, Mád Aszúház) vesszük alapul, láthatjuk, a tulajdonosok, Kovács Károly és ifj. Szepsy István igen magasra teszik a lécet. Az idei ProWein-en a mádiak önálló pavilonnal jelentek meg a Szepsy Pincével, a Vylyannal és e borászatok németországi borkereskedő-partnerével, az Ungaricummal karöltve.

A koprodukcióban kialakított pavilonon olyan szakmai tekintélyek tartanak mesterkurzusokat, mint például Caro Maurer MW (“Furmint for Freaks“), de innentől hadd beszéljenek a képek:

prowein-6 (2)

Közös pavilon – fotó: innen

prowein-3 (2)

Szent Tamás-szortiment (fotó: innen)

prowein-1 (2)

Ungaricum-zóna (fotó: innen)

prowein-4 (2)

Ifj. Szepsy István mesterkurzusa az Ungaricum-zónában (fotó: innen)

prowein-5

Debreczeni Mónika (Vylyan) és Kovács Károly (Szent Tamás) (fotó: innen)

A ProWein számokban

Az idei, 21. ProWein vásáron 47 országból 4830 kiállító vesz részt, a rendezvényre a várakozások szerint nagyjából 50 ezer szakmabeli látogat majd el a három nap során. Hogy a magyar kormány mennyi pénzzel támogatja a magyar bor külföldi piacokon történő népszerűsítését, arról pl. itt olvashattok.

MTI alapján