Nőtt az adó, csökkent a hazai sörfogyasztás

2013-ban közel 5%-kal csökkent a hazai sörértékesítés, köszönhetően az év elején jelentősen megemelkedett jövedéki adónak – többek között ez derült ki tegnap a Sörszövetség sajtótájékoztatóján, ahol bemutatták a sörgyártó cégek tavalyi adatait összegző éves iparági jelentést.

sör-levellel-1

Fotó: innen

Csökkentek az értékesítési mutatók

Az előző év enyhe növekedése után, 2013-ban 4,45%-kal csökkent a belföldi sörértékesítés 2012-höz képest – tudtuk meg a margitszigeti termál hotelben tartott sajtótájékoztatón. A Magyar Sörgyártók Szövetsége szerint a visszaesés mögött elsősorban az év eleji 10%-os jövedéki adó emelése áll.  Mint ismert, idén a sör jövedéki adója alkoholfokonként 1.470 Ft-ról 1.620 Ft-ra nőtt hektoliterenként, illetve egyes esetekben, melyekről a jövedéki törvény 78. § (1) bekezdés a) pontja rendelkezik, 735 Ft-ról 810 Ft-ra emelkedett.

sör-grafikon-jovedeki-ado-2

A hazai sörpiac közel 90%-át lefedő, a három legnagyobb hazai sörgyár képviseletét ellátó szervezet által bemutatott éves jelentésből kiderül: a söripari vállalatok 2013-ban összesen 66 milliárd forint adót fizettek be a költségvetésbe, melynek jelentős tétele a jövedéki adó (37 Mrd Ft), az ÁFA (21 Mrd Ft), valamint a környezetvédelmi termék díj (2,1 Mrd Ft)­ [Az adatok a Magyar Sörgyártók Szövetségének tagjai mellett a Pécsi Sörfőzde Zrt. adatait is tartalmazzák – A szerk.]

A prémium és középkategóriás termékek szívnak

Az elmúlt 5 év tapasztalatai alapján kimutatható, amikor nem növekedett a jövedéki adó, akkor a sörforgalom és az adóbevétel is növekedett. Ugyanakkor, amikor a jövedéki adó szintje növekedett, a forgalom csökkent, így az adóbevétel csak kis mértékben tudott növekedni.

Csíkné dr. Kovács Klára, a Magyar Sörgyártók Szövetségének elnök asszonya szerint „a fogyasztók árérzékenységének köszönhetően folytatódott a gazdaságos árkategóriájú sörök térnyerése a prémium és  középkategóriás termékek rovására.”

A közvetlen foglalkoztatás területén kismértékű emelkedés volt tapasztalható 2013-ban a söriparban, ami a teljes vertikumra pozitív hatással volt. „Egy söripari munkahely körülbelül 15 további munkahelyet teremt a mezőgazdasági termelés, a marketing, a logisztika és csomagolás, továbbá a vendéglátás területén” – fejtette ki az elnök asszony. Hozzátette: az indirekt foglalkoztatáson keresztül Magyarországon közel 25 ezer munkavállalónak ad munkát a söripar.

sör-grafikon-1

Környezettudatosság és társadalmi szerepvállalás

A söripar tovább erősítette a környezettudatos fogyasztói és vásárlói magatartást az aludobozok gyűjtési rendszerének fejlesztésével – hangzott el a sajtótájékoztatón. „Az ország több mint 200 kiskereskedelmi pontján gyűjtő automaták segítségével ösztönzik a gyűjtést, és ezáltal az újrahasznosítást” – mondta Csíkné dr. Kovács Klára.

A sörgyártók emellett továbbra is aktívan részt vesznek a magyar társadalmi életben: támogatják a helyi közösségeket, segítik konkrét társadalmi problémák megoldását és társadalmi szervezetekkel való együttműködés révén terjesztik jó gyakorlataikat más üzleti szereplők fejlődését is segítve.

A kulturált, felelős alkoholfogyasztás fejlesztése 2013-ban is a sörgyártók kiemelt fontosságú célja volt. Ennek érdekében a kereskedelmi kommunikációra vonatkozó jogszabályok és az etikai kódex betartása mellett a Szövetség továbbra is szorosan együttműködik az Önszabályozó Reklámtestülettel. A Sörszövetség által fejlesztett népszerű okostelefon alkalmazás, a JÓFEJ használatával a felnőtt lakosság 2013-ban is rendszeresen ellenőrizhette, hogy alkoholfogyasztást követően mikor ülhet újra a volán mögé.